Help onze Solar Boat naar Zuid-Frankrijk!

van totaal € 5.250 (8%)

Van 2-6 juli 2019 doen wij, het Delftse D:Dreamteam Solar Boat, als enige Nederlandse team mee aan het wereldkampioenschap voor zonneboten op open zee; De Solar & Energy Boat Challenge in Monaco!

Het is de eerste keer dat een Delfts D:Dreamteam een uitdaging aangaat op open zee, een unieke ervaring, en met onze slimme technieken gaan wij voor de winst in Monaco! 

De Solar Boat is inmiddels ontworpen en wordt nu geproduceerd. De Solar Boat zal volledig op zonne-energie varen met een zonnedek met een oppervlakte van maar liefst 28m2. Voordat we van start kunnen gaan in de mooie haven van Monaco zit er echter nog een kink in de kabel. Onze Solar Boat moet namelijk nog worden vervoerd naar Zuid-Frankrijk.

Help jij mee?

Aangezien het vervoer van onze Solar Boat twee hele rijstroken zou innemen hebben we hebben een modulair ontwerp gemaakt waardoor de boot in drie delen kan worden vervoerd. We hebben hiervoor een 2e trailer nodig en we hebben jouw hulp nodig om deze aan te schaffen! 

Help jij de volledige Solar Boat op weg naar onze eindbestemming in Monaco, 1570 kilometer van hiervandaan? Jouw donatie brengt de eindbestemming weer een paar kilometer dichterbij en helpt ons met het aanschaffen van de 2e trailer. 

Help ons bij de aanschaf van een 2e trailer zodat de Solar Boat op 2 juli kan aankomen in Zuid-Frankrijk! 

 

 

Ons team

Het TU Delft Solar Boat team is een van de D:Dreamteams op de campus van de TU Delft en is gevestigd in de D: Dream Hall. Ons team bestaat uit 28 ambitieuze studenten met verschillende studie achtergronden aan de TU. Het hele proces van het ontwerp, de productie en de race wordt door ons binnen 1 jaar doorlopen.

Acht Solar Boat teams zijn ons voorgegaan en ons team gaat de uitdaging aan om voor de eerste keer met de Solar Boat op open zee te gaan en wereldkampioen te worden!

De race

De wedstrijd in Monaco bestaat uit twee verschillende etappes. De eerste etappe is van Monaco naar Ventimiglia (IT) en terug en heeft een lengte van ongeveer 30 kilometer. De tweede etappe bestaat uit een traject van 93 kilometer, van Monaco naar Cannes (FR) en terug.

Om wereldkampioen te worden moeten we beide etappes winnen tegen andere studententeams, bedrijven en particulieren. Sommige teams hebben supersnelle speedboten maar wij geloven erin dat we met onze slimme techniek nog sneller zijn en efficiënter met de beschikbare energie kunnen omgaan

Het design van onze boot bestaat uit een trimaran voor drie personen die volledig op zonne-energie kan varen en de draagvleugeltechniek zal gebruiken. De oppervlakte van het zonnedek is wel 28m2. 

Technische weetjes

De zonnecellen

De boot heeft maar liefst 1097 zonnecellen en een zonnedek van 28.4 m2! Genoeg om 2033 mobiele telefoons met zonne-energie op te laden. 

Voorstuwing

Om wereldkampioen te worden is een goede voorstuwing van groot belang. Samen met de strut en de vleugels onder de boot zorgt de aandrijflijn dat de boot in staat is om op te stijgen en te vliegen. Dit betekent minder energieverbruik en sneller op het water! 

Varen op open zee

Om stabiel op de grote golven op open zee te varen hebben wij een ontwerp gemaakt met twee L-vormige vleugels aan de voorkant en een T-vormige vleugel aan de achterkant. Dankzij de hogere dichtheid van water t.o.v. lucht zijn de L-vleugels slechts 1 meter breed en de T-vleugel is slechts 1,4 meter breed.

Het Solar Boat team heeft een koelsysteem ontworpen om ervoor te zorgen dat de onderdelen van de boot niet te heet worden. Dit systeem zorgt ervoor dat elk onderdeel onder zijn eigen optimale temperatuur kan werken.

Het koelsysteem maakt gebruik van twee verschillende technieken.

Open techniek

Het relatief koude zeewater stroomt de twee voorste struts in, het wordt door de zijrompen gepompt en stoomt dan langs de onderdelen in de middelste hull voordat het weer terug de zee in stroomt. Hierdoor worden de onderdelen rond de middelste hull gekoeld.

Gesloten techniek

Daarnaast is er een gesloten systeem dat onder andere de motor en batterij in de middelste hull koelt. Wij maken gebruik hypermoderne nanovloeistoffen die recentelijk zijn ontwikkeld door de TU Delft. Deze technologie is tot drie keer efficiënter dan een standaard koelvloeistof!